Társasházak beszámolója I. – milyen beszámolókat kell készítenie a közös képviselőnek?

A közös képviselő munkáját minden évben értékeli a lakóközösség, mégpedig a benyújtott beszámolókon keresztül. A bizalom megtartása érdekében és jogszabályi kötelezettség miatt is fontos, hogy a beszámolók formailag és tartalmilag is kifogástalanok legyenek. Induló cikksorozatunkban a beszámolók törvényi előírásait vesszük sorba, elsőként a közös képviselő éves beszámolójának követelményeit.

Beszámolók típusai
A közös képviselőnek kétféle beszámolót kell készítenie az adott gazdasági évről. Egyet a társasházi törvénynek megfelelően, ez a közös képviselő éves beszámolója, egyet pedig a számviteli törvény előírásainak eleget téve, vagyis a számviteli beszámolót. Utóbbinak tartalmaznia kell a mérleget és eredménylevezetést is. A közös képviselők gyakran csak a társasházi törvény szerinti beszámolót terjesztik a közgyűlés elé, azonban a tulajdonosok igény szerint kikérhetik a másik elszámolást is.

Lényeges különbség a két beszámoló között, hogy a számviteli beszámolóban a társasház vagyonának alakulását (növekedés-csökkenés) kell részletesen bemutatni, a közös képviselő éves elszámolása pedig a naplófőkönyv adatai alapján mutatja be a társasház pénzeszközeinek változását.

Társasházi törvény szerinti beszámoló
A társasházi törvény az alábbi kritériumokat írja elő, amelyeket tartalmaznia kell a közös képviselő beszámolójának:

  • Részletezni kell a tervezett és tényleges bevételek felsorolásánál a társasházzal szembeni közös költség és más tartozásokat is, valamint közölni kell a behajtására tett intézkedéseket is.
  • Meg kell jeleníteni a tervezett és tényleges kiadásokat fajtánként bontva, külön feltüntetve az igénybevett szolgáltatásokat és az egyéb kiadásokat. Ha üzemeltetési költség is szerepel a közös költségben, akkor azt részletezni kell, továbbá egyenként meg kell nevezni a karbantartáshoz sorolt munkákat és költségüket.
  • A beszámolónak tartalmaznia kell a bevételek és kiadások különbségéből fakadó egyenleget is.
  • A lakóközösség vagyonáról készült leltárt és a társasház egészét terhelő kötelezettségeket, például korábbi hitelfelvételt.
  • Kötelező mellékelni a társasház összes tulajdonosának közös költség egyenlegét név szerinti bontásban.
  • A jogszabály 2014-től hatályba lépő változtatása után a rezsicsökkentés eredményét is szerepeltetni kell a beszámolóban, közszolgáltatásonként és tulajdonosonként.

 shutterstock_384985648

Ezekre figyeljünk tulajdonosként
Tulajdonosként az alábbi kérdésekre érdemes odafigyelni, amikor a közgyűlésen közreadott közös képviselő éves elszámolását vizsgáljuk.

1) A tervezetthez képest mekkora bevétele volt a társasháznak? Nézzük meg, miért van az esetleges elmaradás!

2) Az előzetesen megtervezetthez képest megfelelően alakultak-e a kiadások? Nyugodtan kérdezzünk rá, ha valamelyik tételben jelentős eltérést találunk!

3) Ellenőrizzük a társasház egyenlegét! A lakóközösség vagyonvesztésére utal például, ha a tulajdonosok közösköltség-tartozása nagyobb volt, mint a felújítási alapba gyűjtött összeg.

4) A beszámolóban minden egyes karbantartási munkálatot fel kell hogy tüntessék a költségekkel együtt. Ezen a területen is spórolhatunk, ha figyelmesek vagyunk!